Alicja Filipek – Lucas
- Autorka Alicja Filipek
- Promotor dr Marcin Pazera
Katedra Metod Sztuki Intermediów
Pracownia Animacji - Stopień Dyplom licencjacki, 2021
W tej pracy odpowiadam na pytanie czym są avatary i jaką pełnią funkcję, czym są dla użytkowników. Jak powstają i co jest w nich ważne. Jak przejawiają się w dzisiejszej kulturze internetu. Kolejnym etapem jest opis procesu kreacji Lucasa – jego charakteru, wyglądu, motywacji, zachowań. Istotnymi wątkami są również przeniesienie do sfery virtualnej, powstanie jego modelu, praca w Unity i wykonanie live motion capture, oraz sposób, w jaki działa stream. Ostatnim elementem jest refleksja nad całym procesem oraz samą postacią Lucasa – czym jest dla mnie i jak jego rozwój wpłynął na moją osobę.
Avatary są wizualną formą reprezentującą użytkownika w sieci. Według badań w wielu przypadkach reflektują oblicze użytkownika, często jednak w pewnym stopniu w sposób wyidealizowany. Przeważnie wygląd postaci nie wpływa na status posiadacza, jednak atrakcyjność działa tak samo w wirtualu jak i w rzeczywistości. Gracze o bardziej dopracowanych avatarach cieszą się lepszymi interakcjami społecznymi co napędza też ich pewność siebie. Dlatego właśnie użytkownicy starają się o to, aby ich wygląd w świecie online był ciekawy i niepowtarzalny.
Mówi się, że fikcyjne postaci często odzwierciedlają autora stojącego za nimi, czyżby to przez cechy charakteru, doświadczenia, marzenia czy nawet traumy. To stwierdzenie nie może być bardziej poprawne w przypadku Lucasa. Będąc soną, w założeniu ma reprezentować mnie w mediach społecznościowych. Jednak dzięki tej pracy on nie jest już tylko soną – jest nośnikiem moich własnych uczuć, pomysłów i przemyśleń, jest wersją mnie za jaką chcę być postrzegana przez społeczności internetowe, jest pośrednikiem między mną a odbiorcami.
(fragmenty tekstów pochodzą z pisemnej pracy licencjackiej)