Patryk Zdebik – Inicjacja w sferze wyobraźni
- Autor Patryk Zdebik
- Promotor dr Mariusz Sołtysik
Katedra Metod Sztuki Intermediów
Pracownia Transmediów - Stopień Dyplom licencjacki, 2022
Moje podejście do tworzenia sztuki, cechuje osobiste doświadczenie, osadzone w różnorodnych kontekstach społecznych. Otwartość i ciekawość uczestnictwa w często trudnych i zróżnicowanych rolach, są dla mnie sposobem na głębsze zrozumienie konkretnych motywacji ludzkich. Cenię, i w dalszym ciągu będę sobie cenił, umiejętność pracy w sposób uporządkowany i zdyscyplinowany. Doświadczanie i inspirowanie się to jedno – może przebiegać w sposób dowolny, niekontrolowany – natomiast praca z materiałem, wymaga skrupulatności i rygoru.
Pracując przy tworzeniu filmów, ważne jest zorganizowane i procesualne działanie. Od ziarna pomysłu, po poszukiwanie relacji i kontekstów, aż do pierwszych szkiców, scenopisów, scenariuszy, na rejestracji zdjęć i finalnym montażu kończąc.
Jeszcze przed ustaleniem swojego tematu pracy, często zastanawiałem się nad psychologicznym aspektem jednostki ludzkiej, zaangażowanej w środowisko pseudokibicowskie. Na swojej drodze napotkałem wiele podobnych osób, czy to w sytuacji koleżeńskiej, czy też przemocowej i zgoła mi wrogiej. Ich motywacje i działania, wychodziły poza mój system wartości. Po pierwszych zetknięciach z wnętrzem grupy, zacząłem budować pierwsze persony ich członków. Dzięki temu mogłem wczuć się w ich role, być jednym z nich i przy okazji obserwować ich działania. Poddałem się, więc rodzajowi inicjacji. Zdobyłem nową wiedzę, która poniekąd dawała mi możliwość kontaktu z podobnymi osobami. Z drugiej strony zauważyłem, że w moim zachowaniu przejawiała się maniera, podobna do tej u osób z grupy.
Praca artystyczna „Zawodnik” jest instalacją transmedialną o cechach wielowymiarowego autoportretu na tle oczekiwań społecznych i wpływu otaczającej kultury. Wykorzystuję w niej m.in. wideo oraz fotografie przedstawiające zawodników w ruchu i podczas odpoczynku. Pokazuję relacje pomiędzy przemocą a refleksją, pomiędzy zwierzęcością a intelektem. Tłem akcji w części moich filmów, będą przestrzenie rustykalne i tereny zielone. Jest to próba zanurzenia się we wspomnienia, ich analiza i przede wszystkim symbol wyjścia z „wewnątrz”, celem ukazania pewnych schematów związanych z definicją inicjacji i transgresji.
(fragmenty tekstów pochodzą z pisemnej pracy licencjackiej)