Magdalena Łakoma – Współczesna matrioszka
- Autorka Magdalena Łakoma
- Promotor dr hab. Artur Grabowski
Katedra Zjawisk Sztuki Intermediów
Pracownia Sztuki Performance - Stopień Dyplom licencjacki, 2022
Zarysowując we wstępie zmiany zachodzące wokół postaci laleczki matrioszki na przestrzeni lat, chciałam podkreślić jej różnorodność. Łączona głównie z Rosją, matrioszka ma tak naprawdę szerokie korzenie, których źródeł należy szukać w kulturze japońskiej. Jest także związana z Ukrainą, będąc ozdobą większości straganów i wystaw sklepowych oraz częstą pamiątką z podróży do tego kraju. W poprzednim punkcie wstępu przeprowadziłam krótką analizę przemian znaczeń kulturowych obiektu i pojęcia , rozbudowując jedynie w paru kierunkach istotny wątek z jednej strony silnie związanej z Rosją postaci matrioszki, z drugiej pokazując uniwersalność tej formy. W pierwszym rozdziale opiszę artystyczną pracę dyplomową oraz przeanalizuję główne tematy i pojęcia wykorzystywane przeze mnie trakcie procesu twórczego. W drugim rozdziale 9 przytoczę przykłady przytoczę przykłady podejmowania tego tematu przez innych twórców i twórczynie i podejmowania tego tematu przez innych twórców i twórczynie i przykłady realizacji, które wiążą się z przykłady realizacji, które wiążą się z wybranymi przeze mnie zagadnieniami. wybranymi przeze mnie zagadnieniami.
Głównym elementem mojej pracy jest złożona z trzech laleczek matrioszka. Największa z nich ma wysokość 2 metry, średnia 1,5 metra, a najmniejsza 1,2 metra. Zostały one wykonane ze styropianu pokrytego żywicą i lakierem, a następnie pomalowane według zaprojektowanego wzoru. Rzeźby są w formie klasycznymi matrioszkami. Do największej można włożyć pozostałe. Może się w niej zmieścić również człowiek. Jest pomalowana na czarny kolor, czyli symbol żałoby w kulturze europejskiej. W dłoniach trzyma długi, czerwony różaniec, którego paciorki ciągną się aż do ziemi. Symbolizuje żałobę, śmierć i smutek oraz ostatni etap życia człowieka. Polichromię średniej wielkości rzeźby wykonałam, nawiązując do afgańskich dywanów wojennych. Formy wizualne kojarzące się z konfliktami zbrojnymi i walką metaforycznie odnoszę również do etapów życia, w których każdy w jakiś sposób toczy walkę. Najmniejsza rzeźba to symbolika zarówno początku życia, dzieciństwa, z drugiej najsilniejsze nawiązanie do tematu macierzyństwa. Wszystkie trzy rzeźby układają się razem w cykl życia kobiety.
Celami niniejszej pracy teoretycznej była analiza takich pojęć jak rekurencja, macierzyństwo, marzenie senne i skala, które bezpośrednio oraz pośrednio wpłynęły na kształt mojej pracy artystycznej. Są to pojęcia niezwykle szerokie i wymagające głębszej analizy. W wykonanym przeze mnie krótkim zarysie definicji tych pojęć starałam się zwrócić uwagę na istotne dla mnie kwestie i otworzyć pole do dyskusji na temat tego, do czego mogą zostać użyte. Sama forma matrioszki na przestrzeni lat nie uległa przemianom. Zarysowując we wstępie zmiany zachodzące wokół postaci laleczki , chciałam podkreślić różnorodność jej polichromii i pojawiających się na niej tematów. Instalacja artystyczna Matriona Patriona została w głównej mierze oparta o moje osobiste doświadczenia i przemyślenia. W pewnym stopniu pozwoliłam na t o, aby proces artystyczny kształtowały zachodzące wokół mnie zmiany. Do urzeczywistnienia się go wybrałam według mnie najbardziej adekwatne środki artystyczne takie jak rzeźba, wideo i performans, które zarazem stanowią dla mnie jedne z głównych obszarów moich artystycznych działań.
(fragmenty tekstów pochodzą z pisemnej pracy licencjackiej)