Marianna Zabawa – Zanurzenie
- Autorka Marianna Zabawa
- Promotor dr hab. Grzegorz Biliński
Katedra Obszarów Sztuki Intermediów
Pracownia Archisfery - Stopień Dyplom licencjacki, 2022
Woda wlewa się do mnie ze świata i moje wnętrze jest jej pełne. Staję się nią, a jednocześnie jest ona kimś zupełnie odrębnym. To element wszechświata, który ukrywa w sobie tajemnicę początku życia. Mogę zanurzyć się w tej tajemnicy i doświadczyć nieskończoności. Chłodny, mokry ucisk na skórze. Uczucie napięcia w płucach, brak powietrza, oddech, błękit. Mój oddech jest spokojny, puls zwalnia i mogę myśleć tylko o tym, co jest wokół mnie. Wyobraźnia przejmuje kontrolę i wypełnia luki, które pozostały po moich naturalnie przytępionych zmysłach pod wodą. Węch jest naprawdę uśpiony pod powierzchnią wody. A jednak jest tak wiele zapachów, które kojarzą się z oceanem: sól, wiatr, bryza morska, glony.
Narzędzia i środki artystyczne, które głównie wykorzystuję w projekcie dyplomowym „Zanurzenie” to materiały wideo spod wody. Estetycznie doświadczamy wody na różne sposoby. Chciałam pokazać jej umiejętność odzwierciedlania świata. Tak jak na przykład efekt lustra wody przybiera wiele form, od silnie zarysowanych, wyraźnych odbić po te zupełnie zamazane. Oraz to jak wzajemnie z wodą na siebie oddziałujemy. Przedstawiając materiały wideo, prezentuję niezwykły podwodny świat. Podróże, które, odbyłam latem 2021 roku, dały mi możliwość zarejestrowania i zebrania dokumentacji różnego typu wód morskich, z różnych rejonów Europy. Aby uzyskać interakcje odbiorcy z moją 11 czterokanałową instalacją, wykorzystuje kamerę Kinect. Dzięki tej technologii i programie Touchdesigner ciało użytkownika, skanowane przez kamerę, trafia jako obraz cyfrowy, zbiór punktów i cyfr do wirtualnej rzeczywistości i współpracuje z materiałami wideo.
Konstrukcja Cave Automatic Virtual Environment dodatkowo zwiększa immersyjność doznań dzięki swojej sześciennej budowie i projekcji rzucanej od zewnątrz sześciennego pomieszczenia. Dzięki temu, iż instalacja jest interaktywna, to użytkownik staje się choreografem projekcji. Poprzez swój ruch uruchamia przetworzenia, im dynamiczniej się rusza, tym przetworzeń, jest więcej lub przybierają na sile, niczym rozbryzgująca się woda. Osobiście, będąc w przestrzeni instalacji, staram się opowiedzieć krótką historię bycia zanurzoną w wodzie, i reakcji wody na moje ciało. Performance jest bardzo ważnym elementem pracy, dzieje się na ekranie i przed nim. W rezultacie i w cyfrowej przestrzeni instalacji, w programie i w obrazie. Video-art, sztuka performance oraz tematyka hydro artu są nurtem, w które moja praca się wpisuje.
(fragmenty tekstów pochodzą z pisemnej pracy licencjackiej)