Jagoda Wójtowicz, Two Suns Thunder. Solarny Grzmot
- Autorka Jagoda Wójtowicz
- Promotor dr hab. Grzegorz Biliński
Katedra Obszarów Sztuki Intermediów
Pracownia Archisfery - Stopień Dyplom magisterski, 2021
Celem niniejszej pracy jest zaprezentowanie efektu przeprowadzanych przeze mnie badań na linii przepływu wymiany energii pomiędzy dwoma słońcami (jądro ziemi nazywam w pracy drugim słońcem) oraz najistotniejszych dla mnie, jako artystki, wątków dotyczących tego procesu . Temat cyrkulacji między tymi punktami stanowi inspirację dla powstania zarówno niniejszego tekstu – części pisemnej pracy dyplomowej, jak samej pracy artystycznej omówionej w ostatnim rozdziale. To co odgrywa się na zarysowanej narracyjnie drodze pomiędzy słońcem a jądrem ziemi fascynuje mnie jako poszczególne procesy od dawna, natomiast praca pisemna jest formą narracyjnej kondensacji, ubraniem poruszanych treści i wątków w formę nielinearnego eseju.
Praca artystyczna której zaprezentowana część pisemna stanowi merytoryczne rozszerzenie, jest efektem refleksji nad cyrkulacją procesów życia, ruchu, transformacji i rozkładu zachodzących w rzeczywistościach pozostających zarówno słońca jak i jądra ziemi. Wszystkie przedstawione w tekście wątki, sprzężenia, inspiracje, intuicje i procesy wpływające na powstanie pracy, wychodzą dla mnie daleko poza dualność i przeciwstawianie sobie tych dwóch światów: opisany w tekście, podziemny świat entropii i zamierania materii tętni życiem poprzez aktywność procesów jakie w nim zachodzą, a stan planety, od strony jej zewnętrznych warstw nieustannie stymuluje działanie „wyobraźni katastroficznej” do której rzeźbienia przyczyniają się strategie kapitalistycznej machinerii.
Kondensując całość zebranych i przedstawionych wątków chciałabym powrócić do miejsca, które jako łącznik wymiany ciepła z „drugim słońcem” stał się dla mnie głównym punktem poszukiwań na planie cyrkulacji słonecznych energii. Elektrociepłownia Szombierki, stanowiąca obecnie niemal świątynię industrialnej architektury tamtego okresu, to rozpadający się artefakt pozostałych praktyk gospodarki w drodze do uzyskania energii pochodzącej z wnętrza ziemi. „Kanał” połączenia jaki stanowi to miejsce jest opustoszały, a dystopijna sceneria wnętrza wyzwoliła we mnie potrzebę stworzenia filmu, który w sposób spekulatywny rozwija teorię o nowych formach życia rodzących się w opuszczonym miejscu.