Lena Witkowska – Homo Affectus
- Autorka Lena Witkowska
- Promotor Prof. ASP dr hab. Grzegorz Biliński
- Stopień dyplom magisterski
W wieku 12 lat byłam w swojej rodzinie znana z idealistycznych pobudek na tle chęci zmieniania całego świata. Pamiętam dobrze, że mój ojciec zdenerwowany podejściem pełnym wiary do tematu, że jest to możliwe, skwitował górnolotne wypowiedzi prostym stwierdzeniem – „Jeśli chcesz zmieniać świat, lepiej zacznij od swojej lokalnej społeczności”. Na tę wypowiedź dołączyła się mama, dopowiadając – „Od swojego własnego pokoju…”. Ta historia może się wydawać zabawną anegdotą, jednak w perspektywie dwudziestu lat, które minęły od tamtej pory, wydaje mi się jeszcze bardziej aktualna, niż wtedy. Chęć wykonywania idealistycznych gestów w ramach ratowania świata pozostała, wiele więcej informacji na temat tego, jak tego dokonać nie zdobyłam, zatem przykazem rodzinnego spadku powracam z badaniem tematu wedle rodzicielskiego przykazu.
W rozdziale pierwszym przeprowadzam ogólną i intuicyjną analizę na temat gąszczu różnych koncepcji dotyczących innych idealistów, którzy podejmowali się wyzwania projektowania człowieka i świata bądź teorii omawiających kierunki rozwoju.
W rozdziale drugim próbuję wytłumaczyć kim bądź czym jest Homo Affectus – traktatem o nowej ewolucji, czy historią o tym, że Czujący Ludzie w gruncie rzeczy pojawiają się czasem na ziemi i powinni ze sobą więcej rozmawiać.
W rozdziale trzecim opowiadam o procesie ratowania świata, zaczynając od swojego pokoju (Afektu Jednostki), po lokalną społeczność (Afektu Kolektywnego), aż do być może świata (Afektu Otwartego).
Rozdział czwarty to opis pracy artystycznej, w którym prezentuję koncepcję wizualizacji całego procesu projektu, opisując miejsce, lokalizację i elementy składające się na całokształt dzieła interdyscyplinarnego Homo Affectus.
Na zakończenie wstępu, chciałabym zaznaczyć, iż wszelkie podjęte działania wykonywałam z wielką szczerością. Kierowałam się jednak głównie intuicją, więc zastrzegam sobie prawo do wszelkich górnolotnych stwierdzeń i braku wiedzy na tematy, od których powinnam być może zacząć wszelkie kroki wykonywane w kierunku uprawiania tego typu działań, czy narracji.